اظهار نظرهای استاندار خوزستان در خصوص ردصلاحیت ها در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته شهرستان دزفول درگیر قتل‌، سرقت مسلحانه و آدم ربایی بوده است، در شهرستان بهبهان هم یک درگیری منجر به کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن 12 نفر شده است.

به گزارش رهیاب، مهرماه 92 بود که خبر انتصاب عبدالحسن مقتدایی برای سکانداری استانداری خوزستان رسانه‌ای شد که برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی خوزستان به دلیل عملکرد وی در دوره اصلاحات انتقاداتی وارد کردند و معتقد بودند که پیشرفت این استان با مقتدایی میسر نمی‌شود.

البته مقتدایی در بدو امر کارهای خوبی انجام داد؛ صدور بخشنامه خرید از تولیدات داخل استان و حمایت ویژه از آموزش و پرورش از جمله کارهای مقتدایی 60 ساله است. اما وقتی خوزستان با مشکلات ویژه رو به رو شد چهره آرام مقتدایی که به دنبال دور کردن فضای استان از سیاست زدگی بود، کمی از فضای اعتدال فاصله گرفت و مَنیَت مقتدایی جایگزین چهره آرامش شد.

یک رگ لجبازی...

شهریور 93 و رسانه‌ای شدن خبر آزادسازی تردد خودروهای پلاک اروند در همه نقاط خوزستان گرچه مایه شادی اقلیتی در خوزستان را فراهم کرد اما اقلیتی در هیئت دولت این موضوع را برنتافتند و به عملکرد مقتدایی اعتراض کردند. مقتدایی اما بر سر وعده خود ماند. گرچه روحیه ایستادن در برابر هیئت دولت خوزستانی‌ها را امیدوار کرد اما نشان داد که مقتدایی یک رگ لجبازی دارد.

بهمن 93 روزهای خاکستری خوزستان در دولت اعتدال فرا رسید. گرد و خاک چندین روز بر آسمان خوزستان مسلط شد و خوزستانی‌ها را وادار کرد که جلوی درب استانداری خوزستان اعتراض کنند. استاندار به این اعتراضات توجهی نکرد و در اتاقش ماندگار شد. چند روز بعد سفر معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست به استان خوزستان به دلیل گرد و خاک لغو شد، لغو شدن سفری که نارضایتی خوزستانی‌ها را از سیاست زدگی سازمان محیط زیست دوچندان کرد.

وقتی ابتکار چند روز بعد در هوای پاک اهواز به این شهر سفر کرد، اهالی رسانه خوزستان از بی‌توجهی معاون رئیس جمهور به خوزستان گلایه کردند اما در کمال تعجب مقتدایی مدعی شد که او مانع از سفر دولتی‌ها به استان شده است و سعی داشت با قُلدری این موضوع را به پایان ببرد.

اما جدیدترین نسخه «مقتدایی 2» بعد از رد صلاحیت برخی از داوطلبان حضور در مجلس توسط هیئت نظارت رونمایی شد. هرچند در حال حاضر برای هرکرسی نمایندگی خوزستان در مجلس 12 نفر کاندیدا شدند. یک روز قبل از اعلام تعداد رد صلاحیت شدگان توسط هیئت نظارت بر انتخابات عبدالحسن مقتدایی در جلسه ستاد انتخابات استان خوزستان گفت: رد صلاحیت بی جهت و غیرمنطقی داوطلبان انتخابات، فرقی با تقلب در صندوق های رای گیری ندارد.

بعد از این اظهار نظر و اعلام نتایج رد صلاحیت شدگان خبر استعفای مقتدایی از استانداری خوزستان توسط اطرافیان تندرویش دست به دست شد تا نشان دهد مقتدایی در مسیری اشتباه قدم گذاشته و اصلاح طلبان به دنبال عبور از وی هستند. اما مقتدایی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به خبر اعتراضش به رد صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس و استعفایش اظهار داشت: من اعتراضی نکرده‌ام و استعفا هم نداده‌ام.

وی افزود: صحبتم قبل از اعلام نتایج صلاحیت‌ها و در جمع فرمانداران و ستاد انتخاباتی بود که تذکرات لازم را به همه دادیم، حرف دل‌مان را زدیم و پایش هم ایستاده‌ایم که اگر صلاحیت داوطلبی رد شود باید معلوم شود که به چه دلیلی داوطلبان رد شده‌اند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: هیچ ماموری معذور نیست، همه موظف هستند که وظایف شرعی و قانونی خود را انجام دهند و تحت تاثیر هیچ جریانی قرار نگیرند. کسی که نمی‌تواند این دو را انجام دهد بهتر است کلید و قلم خود را کنار بگذارد. من هم اگر یک روز مامور معذوری باشم از جایگاه خود کنار خواهم رفت.

استانداران جایگاه خود را ببینند

اظهار نظرهای جناحی استانداران و فرمانداران دولت یازدهم آنقدر تند بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی هم به آنها واکنش نشان داد؛ وی گفت: از همه استانداران خواهش می‌کنم که متوجه جایگاه حاکمیتی خود باشند و اظهارنظر‌های‌شان ورای قانون و احساس مسئولیت نباشد.

اما چند ساعت بعد از این اظهار نظر وزیر کشور عبدالحسن مقتدایی در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار داشت: این میزان رد صلاحیت ها برای من مطلقا قابل قبول نیست.

به گزارش رهیاب، این اظهار نظرهای استاندار خوزستان در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته شهرستان دزفول درگیر قتل‌، سرقت مسلحانه و آدم ربایی بوده است، در شهرستان بهبهان هم یک درگیری منجر به کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن 12 نفر شده است.

به غیر از موضوع امنیت مردم، بحث خشکی تالاب‌ها و از بین رفتن منابع آبی خوزستان یکی از موضوعات مهمی است که مردم این استان پیگیر انها هستند. آلودگی‌های ناشی از باران‌های آلوده در سال‌های اخیر و گرد و غبارهای موجود در خوزستان از دیگر موضوعاتی هستند که تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از تکرار انها انجام نشده و هنوز هم تبعات آنها برای متخصصان مشخص نشده است.

بحث اشتغال و رکود حاکم بر صنایع استان از دیگر موضوعاتی است که سبب بیکاری جوانان شده و مردم این استان می‌خواهند بدانند برنامه دولت در این استان چیست.

عجیب است که استانداران دولت اعتدال و به ویژه استاندار خوزستان به جای اینکه به دنبال حل کردن مشکلات استان‌های خود باشند، به دنبال احراز صلاحیت برخی از دوستان و هم طیفی‌های خود هستند که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.

استاندار خوزستان در گذشته توانسته با بی توجهی به قانون پروژه ساحل سازی را دنبال کند اما آیا استاندار خوزستان معتقد است در بحث احراز صلاحیت‌ها هم باید به قانون بی توجه بود؟ هرچند وزیر کشور از استاندارانش خواسته است که فراتر از جایگاه قانونی‌شان اظهار نظر کنند اما استانداری که چند روز پیش گفته خودش را کمتر از یک وزیر نمی‌داند این روزها خودش را هم‌طراز قانون اساسی می‌داند و به دنبال فشار به شورای نگهبان است.

«حضور حداکثری»، کلیدواژه جدید حامیان دولت برای عبور از قانون 

در سال 88 طیف طرفدار فتنه برای ابطال انتخابات و نادیده گرفتن جمهوریت نظام موضوع «بی اعتمادی میان نظام و مردم» را مطرح کردند که رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: نشانه اعتماد مردم به این نظام حضور 40 میلیونی در انتخابات است. این‌ها مکرر می‌گویند اعتماد مردم از دست رفته و ما چه کنیم که این اعتماد برگردد و حالا کلید واژه طیف انحصار طلب با مطرح کردن این موضوع که این رد صلاحیت‌ها مانع از حضور حداکثری مردم در انتخابات می‌شود، به دنبال عبور از قانون هستند.

مقام معظم رهبری روز گذشته در جمه دست‌اندرکاران انتخابات گفتند: بنده همیشه به دست‌اندرکاران انتخابات می‌گویم پایتان را جای قرص بگذارید و آن جای قرص قانون است. مُرّ قانون را رعایت کنید. به نهادهای قانونی اهانت نشود. یک نهاد قانونی را نباید مورد افترا یا اهانت قرار بدهیم. نه اینکه اشتباه نمی‌کند اما این دلیل نمی‌شود تضعیف کنیم. این باب اگر باز شود هرج و مرج خواهد شد/ اذهان عمومی را مشوش نکنند. بگذارید مردم همچنان که حق است با شوق و ذوق و نشاط بروند سمت انتخابات. مردم را به انتخابات بدبین نکنند.

هرچند باید توجه داشت که تأئید صلاحیت 4 هزار و 720 نفر توسط هیئت نظارت بر انتخابات رکورد جدیدی از تأئید صلاحیت‌ها در تاریخ انقلاب اسلامی است، گرچه اصلاح طلبان با هدف فشار بر شورای نگهبان بدلیل رد صلاحیت برخی چهره‌های منسوب به خود، طی چند روز گذشته در مصاحبه‌هایی تلاش دارند انتخابات پیش روی مجلس را غیر رقابتی عنوان کنند.