آیت الله جنتی در همایش ائمه جمعه:

برخی برای قبضه کردن مجلس خبرگان کمر همت بسته اند

آیت الله جنتی
شناسهٔ خبر: 3017156 - 
دبیر شورای نگهبان گفت: انتخابات امسال با دوره های قبل تفاوت دارد و شکست خوردگان میدان سیاست کمر بسته اند تا مجلس و خبرگان را قبضه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در بیست‌وسومین گردهمایی ائمه جمعه که عصر امروز در مجتمع آدینه برگزار شد، گفت: علی رغم کارهای فراوانی که داشتم به دلیل اینکه مایل بودم خدمت شما برسم، دعوت آقای تقوی را قبول کردم.

وی ضمن ابراز تاسف شدید از اتفاقات اخیر عربستان افزود: جلادان روزگار، آیت الله نمر را به شهادت رساندند. ایشان بعد از سال ها اسارت شهید شدند که این امر، فاجعه و مصیبتی برای جهان اسلام، شیعیان و ایرانیان بود. خداوند تقاص این خون را بگیرد.

آیت الله جنتی ادامه داد: امیدوارم این اتفاق تیر خلاصی بر حیات حکومت عربستان بوده و هر چه زودتر موجب انقراض حکومت جلاد سعودی شود و حکومتی که لیاقت پذیرایی از مهمانان خدا را داشته باشد، بر سر کار بیاید.

دبیر شورای نگهبان خطاب به ائمه جمعه اظهار داشت: همه شما علاوه بر مسئولیت شرعی، مسئولیت قانونی برای امر به معروف و نهی از منکر دارید.

سابقه دردناک قانون امر به معروف و نهی از منکر در دولت احمدی‌نژاد و روحانی

وی با اشاره به سابقه دردناک قانون امر به معروف و نهی از منکر گفت: سال ها به ما می گفتند این ستاد شما قانونی نیست و نمی توان به شما کمک کرد.

آیت الله جنتی اضافه کرد: در زمان دولت قبل طرحی به رئیس جمهور دادیم که به صورت لایحه به رئیس قوه مجریه ارائه شد و ایشان طرح را در کشوی میزش گذاشت و هر چه ما سفارش کردیم، فایده نداشت.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به ارائه این طرح به کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این دولت و دولت قبل موافق این طرح نبودند.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور حاضر نبود این قانون را بپذیرد، لذا در نامه ای به رهبر معظم انقلاب تاکید کرد این قانون مشکلاتی دارد، رهبری هم قانون را به هیات حل اختلاف ارجاع کردند.

آیت الله جنتی ادامه داد: هیات حل اختلاف اعلام کرد این قانون اشکالی ندارد، اما دولت حاضر به ابلاغ قانون نشد و در پایان مجلس قانون مذکور را اعلام کرد.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه الان هم اجرای این قانون را خیلی تحویل نمی گیرند، گفت: چندی پیش جلسه باعظمتی با حضور ۲ هزار نفر از متصدیان امر به معروف و نهی از منکر گرفته شد. انتظار داشتیم صدا و سیما پخش کند، اما فردی گفته بود این کار نه قانونی است، نه تبلیغی.

وی خطاب به ائمه جمعه سراسر کشور افزود: مجریان این قانون، شما هستید. ستادهایی که در استان ها و شهرها برای این امر تاسیس می شود، زیر نظر ائمه جمعه است.

آیت الله جنتی تاکید کرد: اگر دولت این موضوع را پیگیری کند، بسیاری از مشکلاتش حل می شود.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه در جنگ روانی با دشمنان قرار داریم، تصریح کرد: یکی از راه های مقابله با جنگ روانی، امر به معروف و نهی از منکر است.

شکست‌خوردگان میدان سیاست برای تصرف کرسی‌های مجلس و خبرگان کمر بسته‌اند

وی ادامه داد: غرب تلاش دارد تا فرهنگ خود را در کشور ما حاکم کند و برای جلوگیری از این امر باید در دانشگاه ها و مدارس امر به معروف و نهی از منکر حاکم شود.

آیت الله جنتی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به جریان انتخابات گفت: شکست‌خوردگان میدان سیاست کمر بسته اند که بتوانند در کرسی‌هایی که قبلا ننشسته اند، بنشینند و مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را قبضه کنند و بعد هم دولت را قبضه کنند.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه مجلس خبرگان از اهمیت بیشتری نسبت به مجلس شورای اسلامی برخوردار است، توضیح داد: مجلس خبرگان با رهبری نظام ارتباط دارد و ایشان ستون فقرات نظام است. اگر این مجلس مشکل پیدا کند، همه جا مشکل پیدا می کند. اگر مجلس خبرگان طبق نقشه های آنها ایجاد شود که مبادا آن روز بیاید که رهبری قدرتمند وجود نداشته باشد، آنگاه همه چیز بهم می ریزد.

تلاش برخی جریان‌ها برای فرستادن نفوذی‌ها به مجلس خبرگان

وی اضافه کرد: این افراد اگر اکثریت باشند، نفوذی های خود را می‌فرستند، وگرنه اقلیت قوی سر و زبان‌داری که مجلس را بهم بریزد، سرکار می آورند که نگذارند اکثریت کار کنند.

آیت الله جنتی ایجاد شورای رهبری را یکی از توطئه های این افراد خواند و گفت: این امر خلاف قانون اساسی و اقدامی ناپسند است.

ایجاد شورای رهبری خلاف صریح قانون اساسی است

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: ایجاد شورای رهبری خلاف صریح قانون اساسی است.

وی با تاکید بر اینکه یک نفر باید مسئولیت جامعه را برعهده داشته باشد، نه چند نفر، اظهار داشت: اگر چند نفر مسئولیت جامعه را برعهده داشته باشند، بین آنها اختلاف شده و قدرت تجزیه می شود.

آیت الله جنتی عنوان کرد: اگر این نظام قدرتمندانه در برابر دشمنان ایستاده، به این دلیل است که رهبری کشور، یک نفر امام خمینی(ره) و بعد از آن هم آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

دبیر شورای نگهبان گفت: حتی اگر دو نفر هم باشد، قدرت رهبری شکسته می شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مجلس، دولت و قوه قضائیه با هدایت ها و ارشادات رهبری مشکلاتشان را حل می کنند. همین دولت هر وقت مشکلی پیدا می کند، متوسل به رهبری می شود تا مشکل حل شود.

آیت الله جنتی تاکید کرد: شورای رهبری امری نشدنی است، بر خلاف قانون بوده و کارایی و توان اداره جامعه را ندارد.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: یکی از دوستان شوخی می کرد و می گفت اگر شورای رهبری ایجاد شود، مردم شعار می دهند ما همه گوش به فرمان تو هستیم شورای رهبری! این موضوع چندین سال است که توسط این افراد زمزمه می شود و موضوعی جدید نیست.

تضعیف قدرت رهبری، توطئه برخی جناح‌ها است

وی تضعیف قدرت رهبری را از توطئه دیگر برخی گروه ها و جناح های سیاسی خواند و بیان کرد: از نظر قانون، خبرگان می تواند راجع به رهبری تصمیم بگیرند. ایشان را عزل کنند و یا قانون هایی تصویب کنند که قدرت مطلقه را از رهبری بگیرد.

آیت الله جنتی افزود: به عنوان مثال، به دنبال این هستند که مدت رهبری را کم کنند و می گویند چه کسی گفته که رهبری باید مادام العمر باشد، مثل رئیس جمهور چند سال یکبار عوض شود.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: آنها به دنبال کاهش قدرت و اختیارات رهبری هستند.

انتقاد از بی در و پیکری ثبت‌نام برای حضور در مجلس خبرگان

وی با انتقاد از ثبت نام ۸۰۰ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان گفت: برخی از این افراد کت و شلواری بوده، برخی دیگر سوءسابقه دارند و برخی نیز زن هستند. من نمی دانم چرا اینقدر کارها بی در و پیکر است. برخی اذعان داشتند که تحصیلات حوزوی نداریم، پس برای چه آمده اند؟

آیت الله جنتی با بیان اینکه برخی جناح ها افراد خود را برای ثبت نام در  انتخابات مجلس خبرگان بسیج کرده اند، خاطرنشان کرد: آنها به دنبال نفوذ افرادشان به مجلس خبرگان با امید غفلت شورای نگهبان هستند.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها کوتاهی نمی کند، توضیح داد: مشکلاتی سر راه وجود دارد. بعضی اوقات افرادی وجود دارند که از نظر قانونی نمی‌توانیم آنها را رد صلاحیت کنیم، اشخاص نفوذی، افراد قابل شناسایی نیستند. تا جایی که قانون به ما اجازه دهد، اقدام می کنیم.

وی با اشاره به بررسی سوابق ۶۳ نفر از نامزدهای انتخابات که از یکی از مراجع استعلامی داده شده است، عنوان کرد: این ۶۳ نفر برخی قمارباز، برخی مشروب‌خوار بوده و برخی مشکل اخلاقی داشتند. ببینید کار را به کجا می رسانند.

مخالفت با فرهنگ اسلام و تلاش برای رابطه با آمریکا/ دو توطئه نفوذی‌ها

آیت الله جنتی با انتقاد از بی‌سابقه ترین ثبت نام ها برای حضور در انتخابات خبرگان و مجلس اظهار داشت: به نظر شما این اقدام عادی است، یعنی همه این ۱۲ هزار نفر خودشان آمده اند تا در مجلس حضور یابند؟ متاسفانه همه جور آدمی حضور دارد.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: بسیاری از این افرادی که ثبت نام کرده اند و در این قضایا دست‌اندرکار هستند، نمی خواهند فرهنگ اسلامی روی کار باشد.

وی ادامه داد: خیلی از اینها معتقدند باید با آمریکا کنار بیاییم در حالی که رهبری بارها فرمودند آمریکا دشمن است، اما اینها حاضر نیستند قبول کنند.

آیت الله جنتی تصریح کرد: تنها مقامی که ایستاده و نگذاشته این کار انجام شود، مقام رهبری است.

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنرانی خود، فتنه را بلوایی بزرگ خواند و گفت: مملکت را ۸ ماه به آشوب کشیدند و حالا همین اصحاب فتنه هوس کردند به مجلس بروند و این طرف و آن طرف می زنند که وارد مجلس شوند.

وی ادامه داد: همان کسانی که می خواهند همان کاری که در خیابان ها کردند، در مجلس بکنند.

آیت الله جنتی اضافه کرد: این افراد کسانی هستند که در زمان فتنه ۸۸ شعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه» سر می دادند.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه مسئله فتنه، مسئله براندازی بود، خاطرنشان کرد: انتخابات بهانه بود. نقشه آمریکا، براندازی نظام بود که آن انتخابات را باطل کرده و در انتخابات بعد نظام را ساقط کنند. اگر رهبری فرمودند فتنه خط قرمز ما است، به این دلیل است.

ادعای تقلب باز هم در راه است

وی اظهار داشت: الان هم در ذهن این افراد این است که اگر انتخابات به نفعشان نشد، بگویند تقلب شده است.

آیت الله جنتی تصریح کرد: از نظر آنها انتخاباتی درست است که به نفع آنها تمام شود.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به قضایای فتنه ۸۸ نیز گفت: هر چه به آنها می گفتند دلیل بیاورید، نمی توانستند. رهبری هم امروز فرمودند «بگویید به چه دلیلی تقلب شده است».

حضور برخی از اصحاب فتنه در برخی پست‌های دولتی

وی افزود: برخی از اصحاب فتنه در پست های قابل توجه حضور دارند و به فکر این هستند که در مجلس هم نفوذ کنند.

آیت الله جنتی از ائمه جمعه خواست که مردم را توجیه و روشن کنند، زیرا مردم طرفدار حق هستند، اما بعضی وقت ها به صورت موردی اشتباه می‌کنند.

دبیر شورای نگهبان به ائمه جمعه توصیه کرد: آثار امام(ره) را مطالعه کنند، زیرا آثار امام(ره) با رحلت ایشان از بین نرفته است.

وی در پاسخ به سوال برخی از ائمه جمعه که می خواستند بدانند چگونه می توانند گزارشاتشان در خصوص برخی نامزدها را به شورای نگهبان ارائه دهند، گفت: اطلاعات را به دفاتر ما انتقال دهید. یکی از منابع قانونی ما تحقیقات محلی است که از نظر قانونی هم معتبر است. مطالب شما باید مستند بوده و بر اساس شایعات نباشد.

هیات‌های اجرایی بررسی صلاحیت نامزدها را از سر خود باز می‌کنند

آیت الله جنتی با اشاره به سختی روند بررسی پرونده ها اظهار کرد: شورای نگهبان باید پرونده های ناجا، اطلاعات، تحقیقات محلی و قوه قضائیه را درباره هر فرد بررسی کرده و احراز یا عدم احراز صلاحیت را اعلام کنند.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها باید شهادت دهد که فرد مورد بررسی به ولایت فقیه و قانون اساسی اعتقاد دارد. آیا به راحتی می توان در مورد یک فرد چنین شهادتی داد؟ در صورتی که امکان احراز صلاحیت نباشد می گوییم عدم احراز.

وی با اشاره به مشکل شورای نگهبان با هیات های اجرایی خاطرنشان کرد: هیات های اجرایی خیلی زود بررسی صلاحیت نامزدها را از سر خودشان باز می کنند و کسی که در اطلاعات، ناجا و قوه سابقه ای ندارد، اعلام می کنند سابقه ندارد و باید تایید شود.

آیت الله جنتی در پایان گفت: وزیر کشور و برخی معاونانشان با ما همراه هستند، اما برخی هیات های اجرایی با ما همراهی نکرده و همه چیز را به گردن شورای نگهبان می اندازند.