507877507877


بحث قلیان در جلسات شواری سلامت باغملک و بعضا در جلسات مبارزه با مواد مخدر به یکی از بحث های پایه ثابت تبدیل شده است و هر بار نسبت به شیوع آن هشدارهایی داده می شود، هشدارهایی که به منصه ظهور نمی رسند! یا خیلی کمتر بروز می کنند.



به گزارش باغملک نیوز، روزگاری قلیان کشیدن تفریح پیرمردهایی بود که به قهوه خانه می رفتند ولی این روزها دیگر چاشنی خوراکی و اغذیه‌ های سفارشی شده و می توان ردپای قلیان را در پارک‌ ها، اماکن تفریحی و گردشگری، محافل دوستانه، سفره‌ خانه ‌ها و بسیاری از مکان ‌های دیگر پیدا کرد.

 

تاسف بار تر آنکه امروزه استعمال قلیان بصورت خانوادگی رایج شده و پدر و مادر همراه با فرزندان جوان و نوجوان خود در مکان های تفریحی عمومی مبادرت به قلیان کشی با طعم های مختلف می کنند.

 

براساس بررسی ها در سال های اخیر میزان مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان به شدت افزایش یافته به طوریکه این موضوع نه تنها در بین پسران بلکه در بین دختران نیز رواج یافته و عرضه قلیان در سفره خانه ها، چایخانه ها و… بیش از قبل شده و به عنوان منبع درآمدی برای آنها محسوب می شود.

 

اما آنچه که تعجب برانگیز است استفاده و مصرف و عرضه قلیان توسط افرادی سود جو در اماکن تفریحی و گردشی است.

 f89a6ae9fb71b8e40e7bf01a9cb38d9f

در شهرستان باغملک استفاده از تنباکو و توتون با طعم میوه به سرگرمی ثابت برخی خانواده ها در تفرجگاه های این خطه جنوبی تبدیل شده بدون آنکه توجهی به آسیب آن بر سلامت مصرف کنندگان و دیگر افراد حاضر در مناطق گردشگری شود.

 

لهذا هنگامی که به اماکن گردشی و تفریحی شهرستان باغملک مانند مال آقا، رباط، امامزاده عبدالله و پارک ها و دشت ها قدم می گذاریم، گروه های نوجوان و جوان را می بینیم که هر کدام قلیانی را در کنار خود دارند و به اصطلاح با کشیدن آن در کنار هم تفریح می کنند و در این بین از تنباکوهای مختلف با اسانس های مختلف صحبت می کنند.

 

از همین روی بحث قلیان در جلسات شواری سلامت باغملک و بعضا در جلسات مبارزه با مواد مخدر به یکی از بحث های پایه ثابت تبدیل شده است و هر بار نسبت به شیوع آن هشدارهایی داده می شود، هشدارهایی که به منصه ظهور نمی رسند! یا کمتر می رسند.

 15050_239

برای مثال نجفی رییس مرکز بهداشت باغملک در دومین جلسه شورای سلامت شهرستان در سال ۹۴ که در فرمانداری باغملک برگزار شد به موضوع استفاده از قلیان پرداخت و اظهار کرد : با موضوع استفاده و عرضه قلیان در اماکن عمومی به لحاظ مشکلاتی که برای شهروندان و استفاده کنندگان دارد باید برخورد قانونی صورت گیرد.

 

یا در موردی دیگر، گودرز ترکی زاده معاون فرماندار باغملک در جلسه اخیر شورای سلامت پیرامون اماکن و عرضه کنندگان قلیان نیز با ابراز نارضایتی از این موضوع استعمال قلیان را تهدیدی برای سلامت روانی جامعه دانست و از مسئولین امر خواست نسبت به این تهدید برخورد قاطعی را صورت دهند.

10488_128 

در سال ‌های اخیر با وجود همه تلاش‌ های صورت ‌گرفته از سوی مسئولان شهرستان، نه ‌تنها راه حلی برای کاهش مصرف قلیان اجرایی نشده است، بلکه روز به روز گرایش مردم به ویژه جوانان به این پدیده بیشتر شده تا آنجا که به مراکز سیاحتی و زیارتی شهرستان سرایت کرده و آنجا را به پاتوقی گرم و نرم برای قلیان کشی کرده است.

 

در محدوده شهری باغملک هم چند مکان دائم برای عرضه قلیان وجود دارد، مکان هایی که به نوبه خود در برابر مسئولان ذیربط عرض اندام کرده و بدون هیچ نگرانی از برخورد قانونی با آنان درحال فعالیت هستند.

 IMG_1719

در همین خصوص عبدالرضا فاطمی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان چندی پیش در گفتگو با خبرنگار باغملک نیوز اظهار کرد : قلیان ممنوع است ولی هنوز به صورت جدی با آن برخورد نمی شود و الان در اماکن عمومی و پارک ها و مکان هایی در بعضی نقاط شهر که در دید هم نیستند قلیان استعمال می شود.

 

وی همچنین گفته بود : حتی قلیان را از این مراکز جمع آوری هم کردیم ولی متاسفانه باز مشاهده می کنیم که مراکز آن مجددا راه اندازی می شود.

 

دکتر محمد پور سرپرست شبکه بهداشت و درمان باغملک نیز در جلسه چهارم شورای سلامت باغملک در خصوص جمع آوری قلیان ها در اماکن عمومی و پارک ها و عدم مجوز از طریق اماکن نیز هشدار داده بود.

 index309

هرچند بارها برنامه های ضربتی و مقابله ای با این پدیده شوم شده است اما آنچه مسلم است اینکه عزم جدی برای مقابله با این معضل از کلان تا خرد وجود نداشته و متولیان امر بیشتر از آنکه به فکر پیدا کردن راه حلی ماندگار و منطقی از طریق فرهنگ سازی باشند، ترجیح می دهند تا با اقدامات مقطعی و بعضا هشدارهای اقناعی که به طور حتم نتیجه ای جز رواج بیشتر این پدیده نداشته و ندارد، به مقابله با آن بپردازند.

 

در همین خصوص نیز سرهنگ رحمانی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان در جلسه اخیر مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد که چون قلیان سلامت جامعه را به خطر می اندازد طبق دستورالعمل ها باید شبکه بهداشت اقدام کند.

 DSC_4491

فرمانده انتظامی باغملک گفت : شبکه بهداشت باغملک از طریق مراجع قضایی نسبت به مراکز عرضه قلیان اقدام کند تا ما بتوانیم برخورد کنیم.

 

به هر حال متأسفانه گرایش جوانان باغملکی به مصرف قلیان نه به عنوان یک ماده اعتیادآور بلکه به عنوان یک سرگرمی و وسیله ‌ای برای پر کردن اوقات فراغت و نمایش وجهه اجتماعی تبدیل شده و غفلت از برنامه ‌های فرهنگ‌ساز در سطح این شهرستان توریستی موجب شده تا قلیان بی‌توجه به عوارض مصرف آن به عنوان یک سرگرمی، به یک معضل اجتماعی تبدیل شود که در این مساله خلاء برخوردهای فرهنگی، قانونی و … به شدت احساس می شود.

 

لذا در پایان امید است مسئولان شهرستان بیش از پیش با نظارت بر فضاهای عمومی و گردشگری موجبات امنیت و آسایش را برای مردم باغملک فراهم نمایند و با گسترش این پدیده شوم هرچه بیشتر مقابله کنند.